Gyt Hir No2

Rövidebb élettartamra számíthatnak a súlytöbblettel rendelkezők?



Rövidebb élettartamra számíthatnak a súlytöbblettel rendelkezők?

A válasz: IGEN

 

Különösen veszélyeztetettek azok az egyének, akik már fiatalon vagy a középkor tájékán is túlsúllyal rendelkeztek.

Egy 30 éven át zajló amerikai kutatásban vizsgálták, hogy milyen kapcsolatban áll az élettartam és a testsúly, az alábbiakat állapították meg:

  • Azok, akik már huszonévesen elhíztak, várhatóan 8-13 évvel élnek kevesebbet, azokhoz képest, akiknek normál testalkatuk vagy karcsúbb a társaiknál.
  • Akik a 40- es életéveikben híznak el, várhatóan 5-8 évvel lesz rövidebb az élettartamuk a hasonló életkorú de normált testalkatú társaikhoz képest;de összességében azt állapították meg, hogy bármely életkorban jelenlévő, akár kisebb súlytöbblet is, legalább három évet elvehet a várható élethosszból.

Fontos megemlíteni, hogy a kutatások a testtömeg-indexet, azaz a BMI-értéket vették alapul, azóta viszont tudjuk, hogy nemcsak ez a szám, hanem a komplex testösszetétel, vagyis az izom- és testzsír-százalék is számít. 

Emiatt már olyanok is veszélyben lehetnek, akik ránézésre nem gondolják túlsúlyosnak magukat, a testükben lévő zsír mennyisége viszont magas (ez egy eszközzel testösszetétel mérővel kimutatható).

Mi lehet a túlsúly leggyakoribb oka?

Mivel minden betegségnek és az egészségünket befolyásoló állapotváltozásnak testi és lelki oka is van, így ez alól a túlsúly sem kivétel.

Lelki ok: A túlsúllyal küszködők maguk és a világ közé „falat építenek”, mely a legtöbb esetben az önbizalom hiányáról, pótcselekvésről, önkontroll hiányáról szól. Frusztráltság, unalom, szomorúság.

Testi ok: A legtöbb esetben a probléma a mindennapi életmódban keresendő és több tényező együttes hatása érvényesül.

  • Tartósan több a kalória bevitel, mint amennyit a szervezet felhasznál.
  • Mozgáshiány, ülő életmód.
  • Genetikai tényezők.
  • Ösztrogén dominancia 10 nőből kb 8-nál jellemző!
  • A szervezet védekezése a salakosodás, méreganyagok felszaporodása, savasító életmód ellen (túlzott cukor, élesztő, ecet, kávé, fehérkenyér stb…fogyasztása, mozgásszegény életmód).

 

MIKORTÓL SZÁMÍT VALAKI TÚLSÚLYOSNAK, VAGY ÉPPEN TÚL VÉKONYNAK?

Átlagos testalkatú felnőttnél a BMI, vagy más néven testtömegindex segítségével könnyedén kiszámítható, hogy milyen tápláltsági állapottal rendelkezik. Ez a legáltalánosabban használt és legismertebb mérőszám, de tudjuk, hogy ez ennél az egy adatnál körültekintőbb, átfogóbb vizsgálatot igényel.

https://www.eletmodorvosikozpont.hu/templates/eletmodorvosikozpont.hu/fileok/bmi_szamolas.JPG

 Testömeg index

Értékelés

16<

kórosan sovány

16,1-18,5

sovány

18,6-24,9

normál

25-29,9

túlsúly

30-34,9

elhízás

35-39,9

súlyos elhízás

>40

igen súlyos elhízás

 

Szövődmények-Veszélyek! – Az elhízás a halálos betegségek előszobája?

Ez főleg azokra vonatkozik, akik tartósan évekig vagy évtizedeken keresztül túlsúlyosak vagy elhízottak (25 feletti a BMI indexük).

A Túlsúly, mint egyik leggyakoribb kockázati hatásai

 

Magas vérnyomás: 6x gyakoribb az elhízottak körében! 10 kg súlyfelesleg 12%-al növeli a betegségek kialakulásának kockázatát. A tartósan magas  vérnyomás további betegségek rizikófaktora és oka lehet: agyvérzés, szívroham, látásvesztés, bénulás, szívkoszorúér elmeszesedés stb.

Az „alma típusú” emberek különösen veszélyeztetett csoport..

Légzés, tüdő:

Igen nagy terhet jelent a légzőrendszer számára is a megnövekedett testsúly, hisz maga a légzés több munkát, több energiát igényel, valószínűleg a hasi és mellkasi zsírszövet növekedése miatt.

Az elhízottak körében nem ritka az úgynevezett „Pickwick” szindróma, mely állandó álmossággal, apró légzéssel, szederjes bőrrel, szájjal jár. Kezelés nélkül azonban az ilyen betegeknél a légzési elégtelenség hirtelen halálhoz vezethet, tüdőembólia alakulhat ki.

Emésztőrendszer

Gyomorfájdalom, puffadás, emésztési problémák, székrekedés megjelenése. Lényegesen gyakrabban alakul ki náluk: a gyomorsavtúltengés, rekeszsérv, máj és epehólyag gyulladás, epekövesség.

Mozgásszervrendszer Az ízületeket és a csontrendszert leterheltsége sokszorosára nő. Különösen a gerincet, a csípő- és térdízületeket veszélyezteti, és a lúdtalp sem ritka ezekben az esetekben.

Viszerek, viszérgyulladás is kialakulhat a nagyobb „teher” cipelése miatt, ennek következményeként nehezebben és kevesebbet mozog az ember. Sakk-matt helyzet lép fel!

Még kevesebb mozgás következtében tovább gyarapszik a súlyfelesleg. Ördögi kör. Ilyenkor érezhetjük úgy, hogy csapdába ejtett a saját testünk.

Cukorbetegség A túlzásba vitt kalória bevitel és mozgásszegény életmód következtében megemelkedik a vér glükóz szintje, ez megterheli a hasnyálmirigyet a fokozottabb inzulintermelés miatt. Hosszú távon kimerülnek a szervezet inzulint termelő sejtjei, ami egyértelműen cukorbetegséghez vezet. És csak tovább tetézi a bajt. Szerencsére megfelelő diétával és a testsúly csökkentésével ez a folyamat megelőzhető, vagy visszafordítható.

Hormonrendszer

Ha a hormonális egyensúly felborul, annak beláthatatlan következményei lehetnek. Leggyakrabban előforduló problémák túlsúly esetén:  szabálytalanná válhat a menstruáció, vagy túl fiatalon jelentkezik az első menses, meddőség kockázata megnő, a teherbeesés esélye jóval kisebb, és a terhességi és a szülési szövődmények is gyakoribbak, nagyobb a baba súlya.

Vastagbélpolip és a túlsúly

Az American Journal of Gastroenterology című szakfolyóiratban 23 korábbi kutatás eredményei alapján bebizonyították, hogy a túlsúlyos és elhízott személyeknél nagyobb valószínűséggel alakulhat ki vastagbélpolip. A tanulmány alapján kiderült, hogy az elhízás a vastagbélrák kialakulásának kockázatát is növeli.

 

Mit kell tenned?!

Fontos- hogy ne fogyókúrában gondolkozz, hanem életmódváltásban. Hidd el ez nem is olyan nehéz, mint amilyennek gondolod. A jelen állapotod az eddigi életmódodnak és szokásaidnak az eredménye ezért az állapotod kiváltó okait kell megszüntetni! Ez pedig a legtöbb esetben, az eddigi életmódodban és az évek során berögzült rossz szokásaidon múlik.

Tehát, megoldást nem a fogyókúrázás jelent, hanem a komplex életmódváltás! 

Ahhoz, hogy ez igazán hatékony legyen, érdemes egyénileg Rád szabott megoldást keresni, ami figyelembe veszi természetes adottságaidat, jellemzőidet, esetleges testi problémáidat – vagyis a túlsúlyt annak „gyökerénél” kezeli.

A legtöbben azt szeretnék, ha erőfeszítés nélkül látványosan lefogyhatnának. De van egy rossz hírem, ilyen nincs…

 „A leadott súlyt újra és újra felszedjük, ráadásul a visszahízott zsír egy része viscerális zsírként rakódik le.” Ne fogyókúrát válassza tehát, hanem új, egészséges életmódot!

A jó Testsúlycsökkentő program alappillérei

Tartós testsúlycsökkentés csak életmódváltással érhető el! A program több elemből áll, melyeket egyénre szabva tudunk kiemelkedő eredményeket elérni:

  • Folyamatos külső támogatás és kontroll biztosítása, amelyet több szakember együttgondolkodása biztosít (orvos, természetgyógyász, dietetikus, edző stb.).
  • Életmódbeli szokások feltérképezése és a problémás területek fokozatos változtatása, lépésről-lépésre. A gyors kúrák, drasztikus megoldások nem vezetnek tartós eredményhez. Lényeges a jojó effektus elkerülése.
  • Étrend reformja: az étrend kalória tartalmának mérséklése, étrend összetevőinek (fehérje, zsír, rost és szénhidráttartalom) arányainak megfelelő összeállítása (mintaétrend összeállítása).
  • Fizikai aktivitás: Egyénre szabott mozgásprogram összeállítása. A testmozgás az energiafelhasználáson túl nagyon sok olyan önálló hatással is bír, amit nem lehet étrendi úton elérni: javítja az inzulinérzékenységet, csökkenti a szervezet zsírtömegét (aminek egy részét izomban visszakapjuk), javítja a keringési rendszer terhelhetőségét, csökkenti az éhségérzetet (meglepő, de igen) és pozitív pszichés hatásai is vannak. Napi egy óra közepes tempójú séta (ami nem túl megerőltető dolog), az kb. 300-350 kcal-t jelent.
  • Belső tisztítás: a bélrendszer rendszeres kitisztítása természetes módszerekkel
  1. Kerüljük a xeno-ösztrogéneket: tej, szója, vegyszerekkel kezelt zöldségek-gyümölcsök, hormonokkal kezelt állatok húsa, kemikáliák, vegyszerek stb..
  2. Fogyasszunk sok keresztesvirágú zöldséget, melyek indol-3-karbinolban gazdagok. pl.: brokkoli, karfiol, káposzta, kelbimbó, retek stb.

 

Tudni szeretné, hogy Ön milyen rizikócsoportba tartozik?

Érdekli, hogy melyik az Ön számára legkedvezőbb és leghatásosabb módszer?

Kíváncsi, hogy milyen egyszerű és a hétköznapokban is alkalmazható gyakorlati megoldásokkal szabadulhat meg a felesleges kilóktól?

Keressen bizalommal!

Erdős-Mózes Emese

Tel: 20/232-0082

Életmód tanácsadó és terapeuta

Természetgyógyász

Fülakupunktúrás addiktológus